Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Ξεκίνησε η ανασκαφη του αρχαιότερου ναυαγίου στον Ινδικό Ωκεανό

Το αρχαιότερο γνωστό ναυάγιο στον Ινδικό Ωκεανό βρίσκεται στο βυθό ανοικτά της νότιας ακτής της Σρι Λάνκα για περίπου 2.000 χρόνια. Σε μόλις δύο εβδομάδες, οι αρχαιολόγοι δύτες θα ξεκινήσουν μια πολύμηνη ανασκαφή στο χώρο, ψάχνουν για ενδείξεις σχετικά με το εμπόριο μεταξύ της Ρώμης και της Ασίας κατά την αρχαιότητα.

Το ναυάγιο βρίσκεται 110 πόδια (33 μέτρα) κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού, ακριβώς έξω από το ψαροχώρι της Godavaya, όπου Γερμανοί αρχαιολόγοι τη δεκαετία του 1990 βρήκαν ένα λιμάνι που ήταν σημαντικό για τον θαλάσσιο Δρόμο του Μεταξιού κατά τη διάρκεια του δεύτερου αιώνα μ.Χ.


Το βυθισμένο πλοίο, ανακαλύφθηκε μόλις πριν από μια δεκαετία, και δεν μοιάζει με τους στερεοτυπικούς σκελετούς σκαφών. Αντ 'αυτού, οι αρχαιολόγοι ασχολούνται με μια συγκεκριμένη σωρό διαβρωμένων μεταλλικών ράβδων και συντριμμιών άλλων αρχαίων φορτίων, συμπεριλαμβανομένου γυαλιών σε ράβδους και αγγεία, που έχουν πέσει στο βυθό για εκατοντάδες χρόνια ανάμεσα σε ισχυρά ρεύματα και ίσως ακόμη και σε περιστασιακά τσουνάμι.

"Τα πάντα είναι σπασμένα ", δήλωσε η Deborah Carlson, πρόεδρος του Ινστιτούτου Ναυτικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Texas A & M University, η οποίας ηγείται της αποστολής στο ναυάγιο Godavaya με τους συναδέλφους από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Σρι Λάνκα και τη Γαλλία. Όσο, κι αν είναι ανακατεμένα, το ναυάγιο θα μπορούσε να γεμίσει ένα κενό στα ήδη υπάρχοντα στοιχεία για το εμπόριο που έφερνε μέταλλα και εξωτικά αγαθά όπως το μετάξι από την Ασία στον ρωμαϊκό κόσμο.

Το κομμάτι που λείπει 

Οι μελετητές πιστεύουν ότι το εμπόριο μεταξύ Ανατολής και Δύσης εντάθηκε αφού η Ρώμη προσάρτησε την Αίγυπτο κατά τον πρώτο αιώνα π.Χ., και απέκτησαν πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα, μια πύλη προς τον Ινδικό Ωκεανό. Η Carlson σημειώνει πως οι εμπορικές διαδρομές τεκμηριώνονται σε λογοτεχνικές και ιστορικές πηγές, όπως ο «Περίπλους της Ερυθράς Θάλασσας," ένα εγχειρίδιο στη ελληνική γλώσσα από τον πρώτο αιώνα μ.Χ. που λέει πως ναύτες αναχωρούν από τη Μεσόγειο και την Ερυθρά Θάλασσα και πάνε στον Ινδικό Ωκεανό για να πουλήσουν και να αγοράσουν.

Η Carlson σε μια τηλεφωνική συνέντευξη στο Live Science  ανέφερε πως "Εμείς απλά δεν είχαμε τα πλοία που στην πραγματικότητα ήταν μέρος του εμπορίου αυτού" .

Επίσης είπε ότι πιθανότατα δεν θα βρούμε σίγουρα κάτι που να αποδεικνύει οριστικά πως το καταδικασμένο σκάφος κατευθυνόταν για τη Ρώμη. (Ομοίως, οι αρχαιολόγοι πιθανότατα δεν θα είναι σε θέση να πούν πώς το πλοίο συνάντησε τη καταστροφή του, παρόλο που η Carlson  η οποία περιγράφει σαν «ασεβείς» τα ρεύματα που ανέτρεψαν πολλές προσπάθειες κατάδυσης της ομάδας της το περασμένο έτος και υποψιάζεται ότι η θαλασσοταραχή μπορεί να έπαιξε κάποιο ρόλο και γι'αυτό ). Όμως οι ανακαλύψεις στο βυθισμένο πλοίο θα μπορούσαν τουλάχιστον να βοηθήσουν να δείξουν ότι η Σρι Λάνκα ήταν μια "ακρογωνιαίος λίθος" σε αυτό το εμπόριο, καθώς και ότι πολλά από τα αγαθά που πέρασαν από το νησί έφτασαν στη Μεσόγειο.

Τι είναι εκεί κάτω;  

Τα πρώτα ίχνη του ναυαγίου στη Godavaya ανακαλύφθηκαν το 2003, όταν οι ντόπιοι ψαράδες καταδ'υθηκαν στο χώρο του ναυαγίου και επέστρεψαν με αρχαία αντικείμενα, όπως μια επεξεργασμένη πέτρα σε σχήμα μικρού πάγκου ή βάση τραπεζιού. Παρόμοιες πέτρες έχουν βρεθεί στα  πλούσια σε λείψανα βουδιστικά μνημεία γνωστα ως stupas.

Η Carlson είδε για πρώτη φορά το ναυάγιο το 2010. Αυτή και οι συνεργάτες της, κατέγραψαν εν μέρει  το ναυάγιο κατά τη διάρκεια τριών διαδοχικών ερευνητικών εξορμήσεων, μεταξύ 2011 και 2013. Τα περισσότερα από τα αντικείμενα που βρίσκονται γύρω από το βυθισμένο πλοίο μέχρι στιγμής μοιάζουν με τοπικά προϊόντα, πολλά από αυτά σε ακατέργαστη μορφή. Υπάρχουν περισσότερες επεξεργασμένες πέτρες βουδιστικής προέλευσης, σίδηρος και χαλκος σε ράβδους (ή ό, τι έχει απομείνει από αυτά μετά τη διάβρωση) και μπλε-πράσινοι αλλά και μαύροι ράβδοι γυαλιού που προήλθαν απο το Ταμίλ κατά μήκος της ακτής της νότιας Ινδίας και θα χρησιμοποιούνταν για τη δημιουργία νέων πλοίων .

Για να προσδιοριστεί η ηλικία του ναυαγίου, η Carlson και οι συνεργάτες της πήραν τρία δείγματα λεπτού ξύλου είναι ενσωματωμένες στο σωρο και τους έστειλε σε δύο ξεχωριστά εργαστήρια για  δοκιμή. Τα θραύσματα ξυλείας, τα οποία είναι προφανώς κατάλοιπα του αρχαίου πλοίου, χρονολογούνται τουλάχιστον από τον πρώτο αιώνα π.Χ. ή το πρώτο μ.Χ. αιώνα.

"Ήμουν αρκετά δύσπιστη όταν είδα για πρώτη φορά αυτό το ναυάγιο το 2010. Νόμιζα ότι δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να είναι αρχαίο,", δήλωσε ο Κάρλσον. "Αλλά πήραμε αυτά τα δείγματα ξύλου και έμεινα έκπληκτη όταν μάθαμε τα αποτελέσματα ." 

Ο σωρός καλύπτει μια έκταση περίπου 20 επι 20 πόδια (6 επιι 6 μέτρα),  παρόλο που η ομάδα δεν ήταν σε θέση να καθορίσει ακριβώς που αρχίζει και που τελειώνει το ναυάγιο κατά τη διάρκεια των σύντομων εξερευνήσεων τους στην περιοχή. Αυτό το έτος, θα έχουν περισσότερο χρόνο για να ερευνήσουν, και καιρού επιτρέποντος η ομάδα αναμένετε να αρχίσει τις καταδύσεις στα μέσα Φεβρουαρίου και συνεχίσουν να εργάζονται μέχρι το Μάιο. 

Εκτός από τον καθορισμό ενός στερεού περιγράμματος για το ναυάγιο, η Carlson ελπίζει αυτή και οι συνάδελφοί της να είναι σε θέση να εξασφαλίσουν ένα μεγάλο κομμάτι του υποβρύχιου σωρού, φέρνοντάς τον στην επιφάνεια και να κοσκινίσουν το περιεχόμένο του σε μια πισίνα, ψάχνοντας για κέρματα, προσωπικά αντικείμενα και ό, τι άλλο μπορεί να είναι κλειδωμένο μέσα στο ίζημα. Από κλειστά κεραμικά βάζα, η ομάδα θα μπορούσε να είναι σε θέση να ανακτήσει αρχαία υλικά βοτανικής, όπως γύρη, η οποία θα μπορούσε ακόμη και να προσδιορίσει σε ποια εποχή του έτους, το σκάφος ήταν στη θάλασσα. 

Η αποστολή έχει λάβει χρηματοδότηση από το National Endowment for the Humanities. Επιπροσθέτως των συναδέλφων από το Institute of Nautical Archaeology, η Carlson συνεργάζεται με ερευνητές από το γαλλικό Centre National de la Recherche Scientifique, το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, το Berkeley, και το Τμήμα Αρχαιολογίας της Σρι Λάνκα .

πηγη The Archaeology News Network

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου